Dr. Öğr. Üyesi M. Abdülmecit KARAASLAN'dan İmam-Hatiplilere "Günlük Hayatımızda İlmihal Bilgisinin Yeri" Konulu Brifing Verildi
Dr. Öğ. Üyesi Abdülmecit KARAASLAN tarafından o04.01.1024 tarihinde saat 11:00'de Bartın Merkez Anadolu İmam-Hatip Lisesi Konferans Salonu'nda okulun öğrencilerinin katıldığı “Dinimizde ve Kültürümüzde İlmihal Bilgisinin Değeri” konulu brifing verilmiştir. Brifingde İlmihal eserlerinin tarihi hakkında bilgi verilerek ilm-i halin “Davranış Bilgisi” anlamına geldiği belirtilmiştir. Son yüzyılda insanımıza İlm-i hal’in yerine İslami değerlerden yoksun psikoloji/davranış bilimleri ve kişisel gelişim bilgilerinin verilmeye çalışılarak değer kazandırılmaya çalışıldığı ama bunun bir takım bireysel ve toplumsal davranış bozukluklarına sebep olduğu yorumu yapılmıştır.
İlmihallerin İnanç, İbadet, Ahlak, Peygamberler Tarihi (Peygamberimizin Hayatı -Siyer) olmak üzere dört ana konuda halkı bilgilendirmek için yazıldığı ifade edilmiştir. Osmanlıda özellikle 16.YY’dan sonra ilmihal türü kitapların yoğunluk kazandığı, Mızraklı İlmihali gibi Anonim ilmihalin meşhur olduğu köy odalarında ve evlerde Cuma Akşamları okunmasının gelenekleştiği ifade edilmiştir. Günümüzde bu geleneği yeniden diriltmemiz gerektiği, cuma akşamları ilmihal okumaları eşliğinde ailecek çay-kuruyemiş şeklinde sohbetler yapılması gerektiği tavsiye edilmiştir. Ayrıca İHL mezunlarının Lise KPSS imtihanı üzerinden din görevlisi olabileceği ifade edilerek lise sıralarından itibaren fıkıh ve temel bilgiler derslerinin yanında Büyük İslam İlmihallerinin de gerek bireysel gerek hocanın yardımcı kitap okutması sadedinde okunması gerektiği aksi takdirde ileride hoca/din görevlisi olunduğu takdirde eksiklik çekileceği uyarısında bulunulmuştur.
Halk için Büyük İslam İlmihallerinden daha kısa “Namaz Hocası” gibi kitapların da yazıldığı ifade edilerek hatta daha da kısa bir sayfalık 32 Farz, 54 Farz gibi inanç, ibadet, ahlak esaslarının özetlendiği manzumeler olduğu belirtilmiştir.
Günümüzde özellikle Türkçe olarak Ömer Nasuhi Bilmen’in, Mehmet Zihni Efendi’nin, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları ve Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlarının İlmihallerinin en yaygın Büyük İslam İlmihalleri olduğu belirtilerek PPS sunusu eşliğinde bunların tanıtımı yapılmıştır. Son zamanlarda Vecdi Akyüz editörlüğünde hazırlanan, özellikle görselliğiyle ön plana çıkan, yeni ergen ve gençlere hitap eden “7/24 İlm-i Hal” gibi yeni tasarım ilmihallerin de yaygınlık kazanmaya başladığı belirtilmiştir. Bu tür ilmihallerin sayfa mizanpajları tanıtılarak okul ders kitaplarının da bu formatta olduğu belirtilmiştir. İlm-i hal bilgilerinin ilkokul, genel lise, ortaokullarda bir arada aynı ders altında, İHL liselerinde ve İlahiyat ve İslami İlimler Fakültelerinde müstakil ders olarak verildiğini özellikle İlm-i hal denilince ilk akla gelen İbadet konularının ise yoğunluğu dini tedrisat olan fakültelerde “İslam İbadet Esasları” adı altında verildiği ifade edilmiştir.
Anket Sonucu: Yaklaşık 100 öğrenciye brifing verilmiş olup ankete 8 öğrenci cevap vermiştir. 6 sorudan 24’ü çok iyi, 15’i iyi, 3’i orta, 1’i de zayıf olarak cevap verilmiştir. Bu cevaplardan genelde bilgilendirmenin/brifingin başarılı geçtiği sonucu çıkarılabilir. Afiş yapılıp gönderilmesine rağmen bir öğrenci duyurunun zayıf yapıldığını değerlendirmiştir. Açık uçlu iki soruya iki öğrenci konferans şeklinde konferans salonunda yapılmasının daha uygun olacağını, birisi konunun kendisine hitap etmediğini, bir öğrenci daha uzun olması gerektiğini, bir öğrenci bütün okul öğrencilerinin katıldığı bir konferans olması gerektiğini belirtmişlerdir.